• Lively

Hoe Frankwatching de kracht van online events ontdekte.

Bijgewerkt op: okt 12


We zitten aan tafel met business development manager Harald de Jong van Frankwatching. Een platform dat een goede reputatie heeft opgebouwd en kennis deelt op het gebied van marketing, communicatie en technologie. Naast het aanbieden van waardevolle blogs, organiseren ze trainingen, is er een jobboard en hosten ze events.

Dit laatste stopte abrupt toen het coronavirus ook Nederland bereikte. De manier hoe events eerder werden georganiseerd was niet langer verantwoord en vroeg om een creatief alternatief.

Hoe heeft Frankwatching dit aangepakt? En hoe gaat dit nu verder?


Harald houdt zich onder andere bezig met partnerships en de (door)ontwikkeling van het eventportfolio van Frankwatching. Toen corona hier uitbrak zaten Harald, het eventteam en hun eventpartner midden in de organisatie van het Digital Workspace Event. Drie weken eerder had een teamlid de kritische vraag gesteld: "Moeten we er geen rekening mee houden dat het virus deze kant op komt en dat het event niet door kan gaan?" Het virus was toen nog helemaal in China en niemand had gedacht dat het allemaal zo ver zou komen. Toen het virus ook hier was, moest iedereen gebeld worden dat het event werd gecanceld. Uiteraard was er alle begrip, maar wat daarna?


Je kan niet stoppen met het organiseren van events, wanneer je je sterke eventnaam wilt behouden die je door de jaren heen hebt opgebouwd. Iedereen van het event team van Frankwatching is toen aan de slag gegaan om tot oplossingen te komen. Er is gekeken naar internationale partijen in zowel de B2B als de B2C markt. Denk aan Salesforce, The Next Web (TNW) en Adobe. Harald en zijn team hebben heel snel inspiratie opgedaan en gekeken naar wat wel en niet past bij Frankwatching.


"Virtuele events zijn anders dan fysieke events en we wisten dat we daarin veel moesten leren"

“Je begint vanaf nul en je bent eigenlijk bezig om met elkaar een nieuw event model te ontwikkelen. Virtuele events zijn anders dan fysieke events en we wisten dat we daarin veel moesten leren”, vertelt Harald.


Frankwatching is een online platform en online aanwezig zijn zit in de genen, maar voordat de coronacrisis uitbrak, was er nog niet echt markt voor om hier werk van te maken.

“Toen de keuze eenmaal gemaakt was om wél voor virtuele events te gaan, wilden we dat het aanvoelt als een echt event. Je ziet tegenwoordig dat er veel online gebeurt en als je beter kijkt zie je ook dat het vaak meer weg heeft van een serie on demand webinars. Dat wilden wij dus niet”, legt Harald uit.


Het model voor de programmering voor online events houdt Frankwatching gelijk aan die van de fysieke events. Er zijn live keynotes en expertsessies die van tevoren worden opgenomen. De expertsessies gaan in een break-out ronde en duren net als bij fysieke events ongeveer een half uur. Afhankelijk van het event worden er drie à vier per ronde aangeboden. Dit vraagt om goede software zodat alles tegelijkertijd kan worden gestreamd.


“Je volgt bij ons een event van 10:00 uur ‘s ochtends tot 15:00 uur ‘s middags. De totale tijd is iets ingekort in vergelijking met fysieke events. We zien dat veel mensen aan boord blijven en terugkomen na de lunchpauze. Die mensen ervaren het als een echt event en ruimen hun agenda vrij. Je merkt dat als je content sterk en relevant genoeg is, dat mensen aangehaakt blijven”, aldus Harald.


De thema’s voor online events heeft Frankwatching nagenoeg hetzelfde gehouden. Er zit een heel team op die de kwaliteit van de inhoud bewaakt en met elkaar bepaalt wat relevant is. De community van Frankwatching is kritisch en zal niet lang luisteren naar een hele commerciële sessie. Het is daarom belangrijk om dit goed af te stemmen met partners van het event. Hoe relevanter de content hoe groter ook de kans op een goede beoordeling en de kans om een relatie op te bouwen met het publiek.


Harald vertelt dat het zorgen voor de mogelijkheid tot interactie een belangrijk onderdeel is van online events. “Mensen durven via de live chat veel meer te vragen dan in een zaal met vijfhonderd man. Als we inloggen in de ochtend en we willen de interactie op gang brengen, dan merken we ook dat mensen massaal de groeten doen vanuit de plaats waar ze het event volgen. Dat zijn leuke dingen en geeft een gevoel van verbondenheid.”


Dit is dan ook één van de grote voordelen van online events. Je kunt ze volgen vanuit je eigen woonkamer en sessies vijf maanden later met je team nog eens terugkijken.


Uiteindelijk staat of valt alles met kwalitatieve inhoud. Dat is echt nummer één prioriteit. Je moet daarom blijven samenwerken met prominente merken en namen. Een boeiende spreker met goede inhoud, dat is wat mensen willen zien. De drempel om af te haken is namelijk veel lager bij online dan bij fysieke events. En dat wil je voorkomen.


De prijsbepaling van de virtuele events is uiteindelijk tot stand gekomen door verschillende prijsstellingen uit te proberen. Uiteraard is er ook nagedacht om tickets gratis te maken, maar de kwaliteit van de content van Frankwatching is hoog en mensen zijn bereid om daarvoor te betalen. Je moet toch doorrekenen wat het onderaan de streep allemaal kost. De prijsstrategie die nu aangehouden wordt is vergelijkbaarmet die van gewone events, alleen liggen de prijzen lager. Een ticket kost nu gemiddeld 69 euro terwijl dat van een normaal event rond de 300 euro ligt.


"Sommige partners geven zelfs aan dat ze door deze informatie meer waarde uit online events halen dan uit fysieke events"

Frankwatching heeft ook wel door de jaren heen vertrouwen opgebouwd bij partners waardoor het mogelijk is geweest om snel met elkaar naar online events te gaan. “De samenwerking met Lively is daarin ook heel fijn. En het was goed om met elkaar te sparren over hoe we het nu het beste konden aanpakken. We hebben ook teruggekregen dat mensen Grip, waarmee we werken voor de virtuele events, erg prettig en intuïtief vinden werken. En als organisator krijg je heel veel inzichten aan de achterkant die je bij een normaal event niet hebt. Dit kunnen we nu ook met onze partners delen. Sommige partners geven zelfs aan dat ze door deze informatie meer waarde uit online events halen dan uit fysieke events”, vertelt Harald.


Wat de toekomst verder nog zal brengen vindt Harald nog lastig om te zeggen. Hij ziet wel dat het offline netwerken niet helemaal vervangen kan worden en de vraag is of je dat ook moet willen. Samen in ‘het echte leven’ ongedwongen een bitterbal eten is toch anders dan online de connectie maken. Harald verwacht ergens wel dat er straks drie smaken zijn: Fysieke, virtuele en hybride events. Uiteindelijk staat of valt alles met de bereidheid van deelnemers en partners om mee te doen.







35 keer bekeken0 reacties

Recente blogposts

Alles weergeven

L&D Trends