Inspiratieblog

10 tips om het gebruik van je event app te boosten

Bezoekers gebruiken event app tijdens congres

10 tips om het gebruik van je event app te boosten

Een event app kan digitaal het verschil maken tussen een goed event en een onvergetelijke ervaring. Denk aan centrale informatievoorziening, meer personalisatie en real-time interactie met andere deelnemers. Toch worstelen veel organisatoren met tegenvallende gebruikscijfers; te weinig deelnemers downloaden de event app of maken geen gebruik van alle voordelen. 

Zonde, want onderzoek en praktijkcases (met tot wel 97% event app gebruik!) laten zien dat het anders kan. Hier zijn 10 strategieën om jouw event app (nog) beter in te zetten:

1. Maak downloaden aantrekkelijk met extra voordelen

Geef deelnemers een goede reden om de event app al vóór het evenement te downloaden. Denk aan een winactie, exclusieve content, AI-gegenereerde meetings of een kleine beloning, zoals toegang tot een VIP-sessie of een gratis drankje.

2. Lanceer de event app minimaal 3 weken van tevoren

Hoe eerder deelnemers de event app kunnen gebruiken, hoe groter de kans dat ze eraan gewend raken. Laat ze alvast hun agenda samenstellen of meetings plannen voordat het event begint. 

3. Benut alle marketingkanalen 

Verstuur minimaal drie dedicated emails (welkom, reminder, last-call) en voeg downloadlinks toe aan de event website en in alle updates/nieuwsbrieven. Benut ook de socials, en zorg dat deelnemers weten dat er een event app is, nog voordat je live gaat. Vertel niet alleen wat de app doet, maar waarom het de event ervaring beter maakt.

4. Gebruik QR-codes on-site voor snelle downloads

Van presentatieschermen (holding slide), signage, badges en banners tot koffietafels. Toon QR-codes neer op alle plekken waar bezoekers wachten of langslopen. Hoe makkelijker het downloaden, hoe meer mensen de event app downloaden.

5. Bied een “app-only experience”

Bied exclusieve content of functies die alleen via de event app beschikbaar zijn, zoals je digitale tickets, backstage video’s, extra Q&A’s met sprekers of een digitale goodiebag.

6. Maak de event app waardevol

Misschien voor de hand liggend, maar laat de event app meer doen dan alleen een programma tonen. Voeg interactieve plattegronden, netwerkmogelijkheden of in-app badge/lead scanning toe. Hoe meer praktische waarde, hoe vaker de app wordt geopend. Hoe je de juiste functies per type event kiest? Dat lees je hier.

7. Zet netwerken centraal

Activeer AI-matchmaking of introduceer een (plenair) meeting programma met vooraf geplande meetings. Als de app helpt om waardevolle contacten te leggen, wordt het vanzelf onmisbaar.

8. Train je team en exposanten

Zorg dat iedereen weet hoe de app werkt en waarom deze belangrijk is voor het succes van het evenement. Laat exposanten zien hoe ze via de event app lead scanning kunnen gebruiken.

9. Verminder print

Stop met het uitdelen van papieren gidsen. Als alle informatie, plattegronden en tickets alleen via de event app beschikbaar zijn, moeten bezoekers hem wel gebruiken.

10. Analyseer en optimaliseer

Gebruik data om te zien wat werkt: welke mensen downloaden de event app? Welke functies gebruiken ze het meest? Zo kun je na elk evenement je strategie bijsturen en het gebruik tijdens je volgende evenement verder verhogen.

Klaar om jouw event app succesvol te maken? Ontdek hoe wij het gebruik van jouw event app kunnen laten groeien. Lees meer over onze expertise ›

Twijfel je toch nog of een investering de moeite waard is? Alle voordelen van een mobile event app vind je hier!

Meer weten? Onze leverancier Grip deelt z’n best practices in de webinar “The ultimate guide to event app adoption”.

No items found.

Meer Trends, ontwikkelingen en nieuws

Blijf op de hoogte van de nieuwste trends, ontwikkelingen en inzichten op het gebied van event technologie.