top of page
  • Lively

De event tech trends van 2024: dit staat ons te wachten

Bijgewerkt op: 2 jan.

Als event tech agency zijn we continu bezig met de laatste technologieën. Daarom werpen we in deze blog een blik op de events van morgen en welke nieuwe toepassingen vanaf volgend jaar de eventbranche gaan domineren. Hoe gaan VR, AI en andere slimme event tech oplossingen de events zoals we ze kennen veranderen? En hoe zorgt technologie het komende jaar voor meer beleving op events en een toekomstbestendig en efficiënt organisatieproces? We presenteren 8 event tech trends waar je als eventorganisator in 2024 rekening mee wilt houden.



1. Event platformen worden steeds completer

Als organisator van events wil je werken met betrouwbare technologie die een meerwaarde biedt voor je team en bezoekers. Event softwarehelpt je om het organisatieproces te stroomlijnen en het event completer te maken voor je deelnemers. Maar waar begin je? Er zijn simpelweg veel opties, té veel misschien. Met name sinds de coronapandemie zijn event platformen als paddestoelen uit de grond uitgeschoten. We zien daarom steeds meer de tendens dat event platformen en event software richting een serieus marketingsysteem bewegen. Een full-cycle oplossing of all-in platform dat niet alleen bijdraagt aan je event, maar ook echt iets toevoegt aan je bedrijfsprocessen. Denk bijvoorbeeld aan deelnemersdata koppelen met Salesforce of Hubspot. Van registratie tot eventvoorkeuren en opvolging; alles wordt real-time bijgewerkt. Of e-mailflows versturen voorafgaand aan je evenement, vanuit hetzelfde systeem waarin je jouw events plant. De oplossingen worden steeds innovatiever en completer. Komend jaar zullen de tools die focussen op een soepel proces, naadloze integraties en schaalbare functionaliteiten aan terrein winnen.


"Met name sinds de coronapandemie zijn event platformen als paddestoelen uit de grond uitgeschoten. We zien daarom steeds meer de tendens dat event platformen en event software richting een serieus marketingsysteem bewegen."

2. Hybride events winnen nóg meer terrein

Veel organisatoren hebben de afgelopen jaren (genoodzaakt) kennisgemaakt met de mogelijkheden van online events. En niet zonder succes. Niet gek dus dat hybride evenementen alsmaar populairder worden. Verschillende programmaonderdelen lenen zich goed voor een vertaling naar online. Dat brengt een hoop mogelijkheden met zich mee: je creëert een groter bereik en bent niet alleen gebonden aan het percentage live bezoekers voor het behalen van je doelstellingen. Welke rol speelt event tech hier komend jaar in? Technologie draagt bij aan een nieuwe manier van interactie en geeft bezoekers meer ruimte voor eigen inbreng. Onder meer event apps, tools voor matchmaking en interactieve online deelname, zorgen voor een complete, inclusieve beleving. Of je het event nu fysiek of digitaal bijwoont. Fysieke deelnemers interacteren met online deelnemers en vice versa. Hybride events versterken daarnaast ook de duurzaamheidsgedachte en zijn kostenefficiënt voor een groter publiek. Dat is win-win!


3. Een serieuze doorbraak van virtual reality

Virtual reality is al flink wat jaren oud, maar door dure, vaak complexe technologie nog niet echt geadopteerd door het grote publiek. Daar kunnen we komend jaar wel eens verandering in gaan zien. VR-brillen worden steeds toegankelijker, neem bijvoorbeeld de Apple Vision Pro. Nu nog in de vorm van een bril, maar misschien over een paar jaar wel in een lens. We verwachten dat in de komende jaren VR-technologie een enorme groei gaat doormaken. En de mogelijkheden van VR voor evenementen zijn, met recht, groots.


Stel je voor: met een VR-bril of lens stap je een beursvloer op of neem je plaats bij het sprekerspodium van een event. Allemaal vanuit je vertrouwde, huiselijke omgeving. Virtuele studio’s of streaminglocaties voor live presentaties en demonstraties worden verder doorontwikkeld. Vooruitstrevende locaties zullen zelfs nog een stap verder gaan met het virtualizen van hun venue. Virtuele locaties zijn bijna niet van de realiteit te onderscheiden door de hoogwaardige technologie en bereiken een wereldwijd publiek. Je zorgt meteen voor een verminderde ecologische voetafdruk, kosten en tijd. De noodzaak voor reizen van projectteams, leveranciers, sprekers en bezoekers wordt teruggebracht naar een minimum.


4. Netwerken met behulp van artificial intelligence

Netwerken, ontmoetingen en interactie; doelen die hoog op de lijst staan bij het bezoeken van een event. Waardevolle connecties leggen met de juiste personen kan een hele zoektocht zijn op een groot event. Je vergroot de kans hierop met behulp van matchmaking op basis van slimme software en AI. Dit kun je al inzetten vóór het event plaatsvindt. Deze ontwikkeling binnen de event tech zorgt voor automatische matchmaking op basis van interesses en je profiel. Het enige wat je nodig hebt is de event app en een internetconnectie. Hier zie je persoonlijke en AI-aangedreven suggesties voor relevante zakelijke ontmoetingen. Ook heb je meteen inzicht in de agenda van beschikbare personen en wordt alle informatie toegankelijk gemaakt via een mobiele scanfunctie. Met behulp van AI creëer je waardevolle ontmoetingen en help je bezoekers met het behalen van hun doelstellingen.


5. Rol van de eventmanager verandert

Eventmanagers worden al lang niet meer alleen aangenomen voor de organisatie en uitvoer van events. Deze meer traditionele rol wordt steeds breder en vraagt een grotere skillset van de professional. Kennis van data management, event tech mogelijkheden, creatieve concepten en content, marketing en social media. Allemaal aspecten die voorheen bij de marketeer lagen en nu samenkomen in één rol. Eventmanagers krijgen meer regie en verantwoording over het gehele traject: van strategie en idee tot alle communicatie en creatieve beslissingen na het event. Dat betekent ook dat eventorganisatoren steeds meer tech savvy moeten worden en de mogelijkheden van eventsoftware gaan omarmen. Dit zorgt namelijk voor een veel efficiënter organisatieproces en meer mogelijkheden op je event! Het verdiepen in event tech en de waarde ervan inzien is stap 1 richting meer toekomstbestendige events met een veel groter bereik dan voorheen.


6. Contentmarketing in nieuw jasje

Op het gebied van content voor (en door) events komt veel kijken. Denk bijvoorbeeld aan video’s, presentaties, recordings, foto’s, in-app content, podcasts en meer. Door de relevantie en de investering in deze contentvormen wil je als eventorganisator zorgvuldig omgaan met de gemaakte content. De eventcontent slim hergebruiken is een manier om blijvend top of mind te zijn bij je bezoekers. In de originele of aangepaste vorm creëer je opnieuw contactmomenten met je doelgroep. Maak je content bijvoorbeeld exclusief voor leden via een abonnementsvorm. Hier downloaden zij alle materialen zoals presentaties en extra content. Je creëert waarde voor bezoekers en zorgt voor een extra verdienmodel. Via verschillende marketingkanalen promoot je content en wijs je op de mogelijkheid tot abonneren. Werk samen met sprekers, hosts en andere relevante personen voor een groter bereik onder je doelgroep.


7. Taalbarrières? Think again!

Events zijn onlosmakelijk verbonden aan beleving en interactie. Bij internationale events is het de bezoeker die zich aanpast aan de gekozen taal voor de communicatie. Rondom events is communicatie een belangrijk onderdeel voor de beleving en interactie. Wanneer de boodschap niet goed of gedeeltelijk overkomt, sla je de plank mis en heeft de bezoeker geen volledig beeld van de mogelijkheden. Gelukkig komt hier verandering in. Met real-time vertalingen wordt gesproken tekst direct vertaald naar de voorkeurstaal van de bezoekers. De mogelijkheden gaan van koptelefoons tot video’s die na een vertaalslag een wereldwijd publiek bereiken door slimme technologie. Met AI-tools zoals HeyGen gaat het zelfs al zo ver dat mondbewegingen worden nagebootst voor een één-op-één ervaring. Wat dit betekent voor jouw event? Je kunt straks in één klap je Nederlandstalige event na afloop in alle denkbare talen verspreiden.


Zie hieronder een voorbeeld van videovertalingen met AI in de praktijk:


8. CO2-voetafdruk helder in kaart

Nederland wil in 2030 in totaal 55% minder broeikasgassen uitstoten dan in 1990. Een gezamenlijke opgave waar ook de eventbranche aan moet bijdragen. En onze branche staat niet bepaald bekend om haar duurzame karakter. De komende jaren gaan we technologieën zien die hier een positieve bijdrage aan leveren. Wat denk je bijvoorbeeld van het monitoren van de ecologische voetafdruk van events met behulp van software? Hoeveel CO2 wordt uitgestoten bij de organisatie van een event is afhankelijk van flink wat factoren, zoals de reisbewegingen van bezoekers, herkomst van catering, uitstoot van techniek en de communicatie-uitingen. Speciaal ontwikkelde event software brengt emissiebronnen in kaart en vergelijkt de data met andere events. Met in het achterhoofd de regelgeving en het duurzaamheidsdoel in 2030, wordt het in kaart brengen van de CO2-voetafdruk een standaard binnen de eventbranche.


Event tech toepassingen bieden talloze mogelijkheden voor het behalen van jouw doelstellingen, een optimale bezoekerservaring en een slimmere, duurzame organisatie van events. Als event tech agency is Lively gespecialiseerd in het samenbrengen van technologie om jouw event naar een hoger niveau te tillen. Een keertje sparren of benieuwd naar de mogelijkheden? Neem dan contact met ons op en laat je inspireren door de mogelijkheden!

190 weergaven0 opmerkingen
bottom of page